نمایندگی رسمی یراق آلات درب و پنجره و نمای آلومینیومی فاپیم ایتالیا در ایران
نماهای شیشه ای sky light

نماهای شیشه ای sky light

شیشه و نماهای شیشه ای در ساختمان ها (بخش دوم)

(طراحی ، تولید و اجرای سازه های کرتین والی)

در ادامه مطلب مربوط به ساخت و اجرای نماها در بخش دوم به انواع نماهای مرسوم میپردازیم:

نماهای مدرن در معماری مدرن امروزه بدلیل ترکیب مصالح وامکان ارایه بستر مناسب استفاده از شیشه ها ورق های کامپوزیت- سرامیک ها و کوتاها به صورت سازه های مهندسی و سیستم هایی با امکان مونتاژ سریع و حرفه ای ، بسیار مورد توجه می باشند. نماهای مدرن امکان طراحی و ساخت سازه های مهندسی غیر متعارف در پروژهای بلند ، و با پوشش خاص را برای مهندسان و معماران فراهم می آورد. پروژه ها براساس در خواست مشتری و بر پایه طراحی مهندسی معمار پروژه به صورت 3 بعدی طراحی شده و سپس به صورت 2 بعدی جزئیات اجرایی آن محاسبه و تهیه می گردد.

این مراحل به ترتیب زیر در نظر گرفته می شود :

  • انتخاب نمای مدرن
  • طراحی 3 بعدی
  • ارایه جزئیات 2بعدی و اجرایی
  • تولید و آماده سازی
  • نصب و اجرا

*دلایل ترجیح و استفاده از نماهای شیشه ای در بناها

نماهای شیشه ای از ترکیب سازه آلومینیومی که به صورت کاملا مهندسی محاسبه شده ، و بارهای وارده را از طریق پروفیلهای عمودی و پروفیل های افقی و بدون وارد کردن این بارها به سازه اصلی با ترکیب شیشه ساخته می شوند.

مزایای نماهای شیشه ای

  • ورود نور به میزان قابل توجه به داخل بنا با جلوگیری از نفوذ اشعه های مضر خورشید به داخل بنا
  • حفظ داخل و خارج بنا از نفوذ های مویرگی آب و رطوبت و صدا و انرژی های جنبشی
  • صرفه جویی درمصرف انرژی های برودتی و حرارتی در داخل بنا
  • رفع خطاهای ناشا قولی نما و سازه اصلی و نازیبایی های بصری
  • استفاده از تنوع رنگی بالا بدون نیاز به بهسازی و مراقب مداوم
  • وزن سبک و مناسب جهت مناطق زلزله خیز

انواع نماهای مورد استفاده در بنا

نماهای سنگین : به نماهایی که وزن هر پانل بیش از 100 kg/m2باشد ، گفته می شود.

نماهای سبک : به نماهایی که وزن هر پانل کمتر از 100kg/m2باشد اطلاق می گردد.

نماهای سنگین اغلب از سازه های بتنی پیش ساخته ( GFRC) ساخته می شوند در تولید این پانلها از سیمان سبک و سیمان معمولی و الیاف خاص استفاده می شود.

بارهای استاتیکی ، دینامیکی وارده برنما توسط نگهدارنده های که به سازه اصلی وصل شده اند تحمل می شود. همچنین این نوع پانلها دارای ضریب انتقال حرارتی بالایی هستند. البته از این نوع سیتم همانند دیگر کشور ها در ایران نیز نسبت به نماهای سبک کمتر استفاده می گردد.

نماهای سبک براساس نحوه در برگرفتن شیشه ها توسط سازه آلومینیومی ، تقسیم بندی می شوند. در نوع نمای سبک شیشه ای کلاسیک ، سازه اصلی ( آلومینیومی ) ساخته و نصب می شود و پس از قرار گرفتن شیشه ها در محل مخصوص توسط شیشه گیر و درپوشها به سازه اصلی متصل می شوند. درنمای شیشه ای کرتین وال پروفیل های عمودی بار وارده براین نوع سازه ها را کنترل می کنند- پروفیلهای افقی به همراه شیشه ها و یا قطعات اسپندرال به نحو خاصی به سازه اصلی جهت انتقال بار متصل می شوند.

در نماهای شیشه ای بخشهای اسپندرال به دو صورت نصب و پوشش داده می شوند وقتی بخش اسپندرال مابین نمای شیشه ای قرار می گیرد و زمانی که بخش های اسپندرال سازه نماهای شیشه ای را از هم جدا می کنند ( وزن بخش اسپندرال بر روی سازه نمای شیشه ای وارد نمی شود)

اگر قسمت اسپندرال مابین نمای شیشه ای باشد پوشش آن بخش یا به صورت شفاف و با اغلب به صورت مات انجام می گیرد. و به این ترتیب بخش وسیعی از سازه نمای اصلی بنا را می توان توسط نماهای شیشه ای پوشش داد.

انواع نمای کرتین والی مورد استفاده در بناها

  • نماهای شیشه ای درپوش دار / فول فریم لیس / یونیتایز / اسکای لایت
  • پانلهای کامپوزیتی ( ورقهای کامپوزیت )
  • پانلهای آلومینیومی و مشها
  • سرامیکها و گرانیتها ( سنگها )
  • الوکوتاها و تراکوتاها

نماهای شیشه ای درپوش دار :

سازه اصلی این نوع نماها همانگونه که گفته شد توسط براکتهای مخصوص به سازه های باربر بنا متصل شده و پروفیلهای باربر ( عمودی ) برروی براکتها نصب شده و سپس پروفیلهای افقی به دو صورت اجرایی ، فیکس و یا کشویی اجرا می شوند و شیشه ها برروی سازه اصلی آلومینیومی نصب میشوند که در آخر از بیرون ابتدا توسط نگهدارنده شیشه ها به نمای اصلی بسته می شوند ( توسط پیچ ) و در نهایت درپوش اصلی ( 5سانتی ) جهت زیبایی هرچه بیشتر روی نگهدارنده ها  قرار میگیرند.

فاصله مابین شیشه ها و پروفیلهای آلومینیومی چه از داخل و چه از خارج توسط واشر های مخصوصی پر می شوند و این موضوع باعث عدم نفوذ آب و گردوغبار و صدا میباشد.

امروزه جهت کاهش انبساط و انقباض سازه آلومینیومی ، قطعاتی به نام ایزولاتور برروی پروفیلهای افقی و عمودی نصب می شوند و سپس نگهدارنده و درپوش اجرا می گردند در این نوع سازه ها جهت بازشوها نیز میتوان از سیستم باز شوی مخفی استفاده نمود که در هنگام بسته بودن از بیرون ( نما ) بنا قابل تشخیص نمی باشد.

 

 

 

 

نمای شیشه ای فول فریم لیس

سازه اصلی این نوع نما همانند سیستم درپوش دار می باشد لیکن پس از نصب شیشه ها- پروفیلهای آلومینیومی ازبیرون قابل رویت نمی باشند. دراین نوع سازه نمای شیشه ای مابین شیشه ها با 17 میلی متر فضا و عمق 15 میلی متر توسط واشرهای آببندی خاصی پوشش داده می شوند.

اتصالات نگهدارنده شیشه ها و شیشه های دوجداره به که صورت خاص (یوچانل) ساخته شده اند توسط سیلیکون مخصوص نگهدارنده ( چسبیده ) آلومینیوم و شیشه به هم متصل می شوند در این سیستم نیز امکان اجرای بازشوها به صورت مخفی وجود دارد همانند نمای کرتین وال درپوش دار همچنین در این نوع از سیستم ها نیز می توان از ایزولاتور جهت کاهش ضریب انتقال حرارت و انبساط و انقباض و صوت استفاده نمود.

نمای شیشه ای فول فریم لیس
نمای شیشه ای فول فریم لیس

 

 

 

 

 

 

 

نما های شیشه ای پانلی ( یونیتایز)

در این نوع سیستم نیز از بیرون نمای شیشه ای و حد فاصل شیشه ها درپوش آلومینیومی اجرا نمیشود و مابین شیشه ها فاصله 17 میلی متر و عمق 17 میلی متر توسط واشرهای مخصوصی پوشانیده میشوند همچنین جهت کاهش ضریب انتقال حرارت و صورت از ایزولاتور استفاده می شود.

قابهای نگهدارنده شیشه ها در محیط کارخانه تولید و شیشه ها برروی آنها نصب شده و قابهای آماده براساس ابعاد دقیق و میلی متری که ساخته شده اند به محل پروژه حمل و برروی سازه نگهدارنده قرار می گیرند. حداکثر ارتفاع این پانلها کف تا سقف می باشد – مجموع ضخامت این پانلها از داخل 85  میلی متر بوده و برخی اوقات نیز نام این سیستم ها را نماهای 5/8 سانتی می نامند.( اصطلاحا سری 85 ) در این سیتم میتوان در مابین طبقات ، هدایت آب از بیرون و بخارات داخل بنا را به خارج انجام داد.

نما های شیشه ای پانلی ( یونیتایز)
نماهای شیشه ای پانلی ( یونیتایز)

نماهای شیشه ای sky light

در معماری مدرن ، اهمیت متریال شیشه به روشنی مشخص است- قرارگیری این متریال شاخص در مقاطع آلومینیومی و بالا نشستن آن برسقف ، فضایی حیرت آور خلق می نماید. عنصر نور در ایجاد دید بهتر ، تشخیص صحیح رنگ های دکوراسیون داخلی و بخشیدن گرمی و نشاط بیشتر فضای داخلی نقش اساسی دارد. و این در حالی است که این مزایا درکنار مباحث عملکردی ، سقف شیشه ای را گزینه ای برتر در اندیشه طراحان ، معماران و سازندگان قرار داده است. دراین نوع سازه ها المانهای عمودی ( درمسیر آب ) درپوش دار اجرا می شوند و در المانهای افقی در مابین شیشه ها از چسب مخصوص آببندی استفاده می گردد. تا هیچ مانعی جهت هدایت آب وجود نداشته باشد.

سازه آلومینیومی نمای اسکای لایتی دارای کانال هدایت آب نیز می باشد سازه نگهدارنده سیستم آلومینیومی sky light از نوع آهنی می باشد ، بهتر است درهنگام اجرای سازه sky light در سقفها جهت جریان هوای مناسب زیر سقف شیشه ای و عدم تجمع بخارات و میعانان آبی از sky vent ( هواکش های برقی ) در قسمتی از سازه استفاده نمود.

نماهای شیشه ای sky light
نماهای شیشه ای sky light