انواع کرتین وال و نحوه اجرا آنها

انواع کرتین وال و نحوه اجرا آنها

امروزه نمای شیشه‌ای به سبب مزیت‌هایی که دارد مورد توجه سازندگان قرار گرفته است. از جمله مزیت‌های آن می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد. برای اجرای اینگونه نماها از انواع مختلف سیستم‌های کرتین وال استفاده می‌شود که این شیوه‌ها با توجه به نوع و مقیاس پروژه انتخاب می‌گردند. از این رو با توجه به اهمیت این مسئله در ادامه به معرفی برخی از انواع کرتین وال می‌پردازیم.

انواع کرتین وال

در یک نگاه کلی و ابتدایی نمای curtain wall یک نمای یکدست و ساده به نظر می‌آید. اما با دقت بیشتر بر جزئیات آن می‌توان پیچیدگی آن در نحوه اتصالات پی برد. در مرحله اجرای این نوع از نما روش‌های گوناگونی وجود دارد که از آنها بهره گرفته می‌شود.

در واقع این سازه نوعی سازه ساختار یافته است که برای نگهداری سازه‌ بیرونی و نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود. در نمای بیرونی آن می‌توان از شیشه، سنگ، چوب و یا پنل‌های فلزی استفاده کرد. اما متداول‌ترین آنها با توجه به گسترش استفاده از شیشه در نما همان استفاده از شیشه می‌باشد. در همچنین لازم به ذکر است این سازه یک نو سازه از پیش ساخته می‌باشد که بدون در نظر گرفتن نوع متریال آن روش‌های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد. معمولا با توجه به نوع و مقیاس پروژه و همچنین طرح آن می‌توان از روش‌های مختلفی برای اجرای آن بهره گرفت. در مجموع این سازه‌ها را به را به دو دسته اصلی سیستم یونیتایز و سیستم استیک تقسیم می‌کنند که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

سیستم یونیتایز (Unitized Curtain Wall)

این روش داراری سیستمی یکپارچه (مدولار) است که شیشه‌های آن در کارخانه تولید و مونتاژ می‌شود. بعد از این مرحله که سازه شیشه‌ای تکمیل می‌شود آن را به محل اجرای پروژه انتقال داده و اقدام به نصب و اجرای آن به کمک اتصالات به اسکلت بنا می‌کنند.

از این رو با توجه به اینکه سیستم یونیتایز شیشه را  به همراه چارچوب آن در کارخانه تولید می‌کند، نصب و اجرای سریعتر و راحت‌تری خواهد داشت. به عبارتی برخلاف سیستم استیک در این سیستم برای اجرا از روش on-site glazing (نصب شیشه‌ها بعد از نصب چارچوب در و پنجره‌ها) استفاده نشده است. بنابراین می‌توان گفت مزیت سیستم یونیتایز به سیستم استیک در سرعت اجرای بالای (حداقل سه برابر سریعتر) آن می‌باشد. مزایای استفاده از سیستم یونیتایز را می‌توان در دسته بندی زیر ارائه داد:

  • سرعت نصب بالا.
  • کاهش هزینه کارگر به سبب زودتر تمام شدن کار.
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات شرایط جوی: به سبب تولید و سرهم بندی کامل قطعات آن در کارخانه آزمایش‌های مختلفی برای سنجش مقاومت آن انجام می‌شود. از جمله این آزمایش‌ها آزمایش میزان انتقال حرارت، میزان مقاومت در برابر نیروهای عمودی و افقی و همچنین میزان مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی، هستند.
  • امکان استفاده از آن در اقلیم‌های مختلف جغرافیایی با شرایط جوی و آب و هوایی مختلف.
  • امکان اجرای دقیق به سبب یکپارچه بودن سیستم یونیتایز. اصلی‌ترین دلیل به کارگیری از این سیستم در سازه‌های بلند مرتبه و پروژه‌های بزرگ نیز دقیقا همین مورد می‌باشد.

از معایب این روش می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. از دلایلی که این سیستم بیشتر در پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد و در پروژه‌های کوچکتر کمتر کسی از آن استفاده می‌کند، همین مسئله می‌باشد.

سیستم استیک (Stick-Built)

این نوع از سازه یک نوع سازه کارگاهی می‌باشد که بخش زیادی از کار در محل اجرای کرتین وال انجام می‌شود. در این سیستم بر خلاف سیستم یونیتایز هیچگونه یکپارچگی‌ وجود ندارد و هر کدام از اتصالات و شیشه‌ها به صورت جداگانه تولید می‌شوند و در حین اجرا به یکدیگر متصل می‌شوند. در اجرای این سیستم استیک در ابتدا چارچوب آلومینیومی (مولین و ترنسم) به اسکلت بنا وصل می‌شود. در مرحله بعد شیشه‌ها به کمک اتصالات بین سازه آلومینیومی قرار می‌گیرد.

در این روش هزینه نصب به سبب طولانی‌تر شدن کار بالا می‌رود. از طرفی تضمین کیفیت و مقاومت سازه به اندازه سیستم یونیتایز نخواهد بود. اما در رابطه با استحکام کلی سازه با توجه به اینکه تمامی اتصالات در این روش به صورت دستی انجام می‌شود بالاتر خواهد بود.

از مزایای این روش می‌توان به مقرون به صرفه برای پرژه‌های کوچک‌تر.
چرا که سیستم یونیتایز برای پروژه‌های کوچک صرفه اقتصادی نخواهند داشت. صرفه اقتصادی آن در پروژه‌های کوچک به قدری مناسب است که زمان زیاد مورد نیاز برای اجرای آن را می‌تواند توجیه کند. از طرفی برای اجرای این روش نیاز به فضای زیادی خواهیم داشت که این مسئله می‌تواند جزو معایب اجرای آن باشد.

تمامی این اتصالات  مربوط به کرتین وال نظیر اتصال پروفیل‌های عمودی به استراکچر باید در یک ردیف و همسان در نظر گرفته شوند. به این ترتیب اجرای آنها به صورت متناوب انجام می‌گیرد و زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد.

 

تفاوت‌های سیستم استیک و سیستم یونیتایز

  • اجرای آسان‌تر و سریعتر سیستم یونیتایز نسبت به سیستم استیک.
  • هزینه بالای سیستم یونیتایز نسبت به سیستم استیک.
  • اجرای تمامی مراحل نصب در سیستم استیک در محل کارگاه می‌باشد در صورتی این مراحل در سیستم یونیتایز در کارخانه صورت گرفته است.
  • مقاومت سازه‌ای بالاتر سیستم یونیتایز نسبت به سیستم استیک.
  • استفاده از سیستم یونیتایز در ساختمان‌های مرتفع‌تر امکان‌پذیر است. این در حالی است که سیستم استیک مقاومت کمتری در ساختمان‌های مرتفع خواهد داشت.
  • احتمال خطا در اجرای سیستم یونیتایز نسبت به سیستم استیک کمتر خواهد بود.
  • عایق بندی در سیستم یونیتایز نسبت به سیستم استیک کمتر می‌باشد.

انواع کرتین وال با توجه به خطوط نمایان

این سازه که یک نوع سیستم بسیار سبک با صرفه اقتصادی مناسب برای سازنده آن به حساب می‌آید. از لحاظ فنی و مباحث ایمنی ساختمان اجرای این سیستم در ساختمان‌های مرتفع به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. باید با در نظر گرفتن نوع اتصالات و میزان تحمل بار توسط این نوع سازه، ابعاد مدول‌ها را متناسب با آنها در نظر گرفت. بهتر است که شیشه‌ها را تا حد امکان کم ارتفاع در نظر گرفت. برای انتخاب سیستم اجرای به استحکام سازه و وجود یا عدم وجود خطوط نمایان در نما توجه می‌شود. برای سازه‌های فریم لس (نماهایی که خطوط نمایان ندارند) از دو سیستم u-channel و استپ یونیت (step unit) استفاده می‌شود که هرکدام را در ادامه شرح می‌دهیم.

سیستم u-channe

این روش اجرا که یک روش فریم لس می‌باشد طرفداران زیادی در میان سازندگان دارد. برای اینکه این روش را اجرا کنیم در ابتدا باید زیرسازی لازم را انجام دهیم. زیرسازی در سازه‌های بتنی با کوباندن پلیت‌ها بر روی سازه انجام می‌شود. که در مرحله بعد باید دستک‌ها را روی پلیت‌ها جوشکاری کرد. اما در سازه‌های فلزی دیگر نیازی به پلیت‌ نخواهیم داشت و دستک‌ها را مستقیما بر روی تیرها جوشکاری می‌کنیم. پس از این مراحل قوطی‌های آلومینیومی را به دستک‌ها وصل کرده و براکت‌ها را بر روی آنها جوشکاری می‌کنیم. سپس لامل‌های مولیون را به کمک پیچ و مهره بر روی براکت‌ها وصل می‌کنیم. از وصل شدن مولیون‌ها و ترنسم‌ها به هم قاب‌هایی دورتادور شیشه‌ها ایجاد می‌شود. در کرتین وال ‌های فریم لس uchannel از شیشه‌های دو یا سه جداره استفاده می‌کنند. بین جداره‌ها نیز از اسپیسر های u شکلی استفاده می‌کنند که به شکل پازلی و به کمک لقمه‌هایی مخصوص بر روی لامل‌ها قرار می‌گیرند.

 

سیستم استپ یونیت (step unit)

این سیستم در اجرای کرتین وال ‌ها یک سیستم فریم لس به شمار می‌رود و به عنوان یکی از مقاوم‌ترین روش‌ها شناخته شده است. در این سیستم شیشه‌ها در کارخانه تولید می‌شوند که روی فریم‌های آلومینیومی که از قبل اماده شده‌اند سوار می‌شوند. بدین ترتیب پنل‌ها کاملا آماده در چارچوب‌های آلومینیومی به محل اجرای پروژه انتقال داده می‌شوند. سپس اقدام به نصب آنها به وسیله لامل‌های قائم و افقی می‌کنند. به سبب آماده بودن پنل‌ها مراحل نصب آن نیز بسیار سریع خواهد بود. لازم به ذکر است برخی از کارخانه‌ها چارچوب‌های آلومینیومی را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که به هنگام اجرا بتوان با استفاده از یراق آلات آنها را به صورت بازشو نصب کرد. در این صورت دیگر نیازی به تولید جداگانه‌ شیشه‌های بازشو وجود نخواهد داشت.

 

 

سیستم درپوش دار

در این سیستم خطوط نما به شکل نمایان طراحی می‌شود. سیستمم درپوش دار خود به دو روش جداگانه اجرا می‌شود این دو روش عبارتند از روش نیمه درپوش دار (یا افقی یا عمودی) و روش درپوش دار کامل (هم افقی هم عمودی). اجرای سیستم درپوش دار نسبت به سیستم استیک نوپاتر مي‌باشد. به سبب مزایایی که این روش دارد روز به روز به تعداد طرفدارانش افزوده می‌شود.

مزیت اصلی این سیستم آن است که امکان اجرای نمای شیشه‌ای را در شکل‌های نامتناسب و نامساوی به ما می‌دهد. از طرفی اجرای  پروژه در محیط کارگاه با استفاده از این روش بسیار سریع می‌باشد. در اجرای سیستم نیمه درپوش دار یکی از خطوط افقی یا عمودی با استفاده از درپوش آلومینیومی پوشش داده شده و به وسیله لاستیک‌های مخصوص درزگیری عملیات هوابندی و آب‌بندی صورت می‌گیرد.

سیستم‌های بسیار متنوعی برای اجرای کرتین والها وجود دارد که با توجه به نوع پروژه و طرح مورد نظر می‌توان از هریک از آنها بهره گرفت. البته لازم به ذکر است تمامی این سیستم‌ها از یک اصل پایه پیروی می‌کنند.

بنابراین در این روش مدول‌ها به صورت یک پنل آماده در کارخانه تولید تولید شده و به کارگاه انتقال داده می‌شود. تمامی محاسبات مورد نیاز از قبل انجام شده و براکت‌های اتصال آن در سقف و کف از قبل پیش بینی همچنین نصب شده است. در مرحله آخر با وصل کردن پنل‌های آماده و هوابندی و آب‌بندی کامل آنها می‌شود و بدین ترتیب مراحل اجرا به پایان می‌رسد.