انواع یراق آلات آلومینیومی کشویی و کاربرد آنها

ریل یکی از مهم ترین یراق آلات آلومینیومی کشویی محسوب می شود. ریل نقش فرمانده را ایفا می کند و در فوقانی ترین قسمت دیوار نصب می شود. معمولاً یک سری گیره های مخصوص وجود دارد که به ریل ها مستقر شده اند و پارتیشن های مخصوص به خود را دارند. این قطعه برای درب های سالن پذیرایی و نشیمن استفاده می شود. می دانیم که مکانیزم حرکت پنجره ها بر اساس قطعات یراق آلات شکل می گیرد. یراق آلات آلومینیومی کشویی بر اساس نوع پروفیلی که دارند دسته بندی می شوند.

 

انواع یراق آلات آلومینیومی کشویی

به طور کلی یراق آلات آلومینیومی کشویی دارای سبک و مدل بندی های مختلفی هستند و هر یک بر اساس سبکی که دارند ارزیابی می شوند.

  • اسپانیولت : یکی از مهمترین یراق آلات آلومینیومی کشویی محسوب می شود و البته سایز بزرگی داشته و بر اساس ارتفاع لنگه ریلی اجرا می شود. مثلاً اگر پنجره ای با ارتفاع 2 متر داشته باشیم، نیاز است که از اسپانیولت 1700 الی 2000 استفاده کنیم. رگلاژ و نصب درست این قطعه بسیار مهم است و سبب افزایش کارایی پنجره ها شده و همینطور برای درب نیز استفاده می شود. دقت کنید که نوع آلیاژ و اعتبار برند این قطعه اهمیت زیادی داشته و باید مورد تایید قرار بگیرد.
  • غلطک کشویی قابل تنظیم : غلطکی که برای پنجره های ریلی در نظر گرفته می شود از نظر وزن و جنس غلطک متفاوت هستند. همینطور تعداد غلطک ها نیز متفاوت بوده و دسته بندی مخصوصی دارند. یکی از موضوعات بسیار مهم تحمل وزن غلطک ها است برخی برای وزن 40 و برخی برای وزن 60 کیلوگرمی تحمل بالایی داشته و در نهایت محاسبه آنلاین وزن شیشه می بایست پیش از اجرا صورت بگیرد. همینطور جنس غلطک اهمیت زیادی دارد، برخی از غلطک ها برنجی بوده و برخی پلاستیکی هستند. غلطک ها از نظر چرخ نیز دسته بندی می شوند برخی تک چرخ و برخی دارای چندین جفت چرخ هستند.

زاماک قطعه ای مهم از یراق آلات آلومینیومی کشویی

زاماک قطعه ای کوچک اما بسیار پر کاربرد بوده به طوری که روی عایق بندی سیستم تاثیر می گذارد. زاماک ها برای پنجره های دو جداره استفاده می شوند و قطعات سبک و آلیاژ ضعیف بخش مهمی از این زاماک ها هستند.

زاماک نوعی آلیاژ است که از ترکیب آلومینیوم و مس به دست آمده است و خاصیت مکانیکی داشته و سختی بالایی دارد. در واقع این قطعه از یراق آلات آلومینیومی کشویی برای قفل شدن و کیپ شدن لنگه بازشو استفاده می شود. در زمان حرکت دستگیره، قطعه استوانه ای روی اسپانیولت حرکت می کند و وارد قطعه زاماک می شود.

لنگه بازشو به بخش قاب ثابت بیشتر فشرده شده و عایق بندی آن نیز بهتر می شود. در هر صورت این قطعه به صورتی طراحی شده اند که وضعیت بهینه و کیپی خواهد داشت.

زاماک ها در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی شده اند و به طور کلی در لیست قطعات تعویضی قرار دارند. در واقع این قطعه همیشه در حال فشار است و باید از نظر کیفیت در موقعیت خوبی قرار بگیرد.

دستگیره پنجره های کشویی

معمولاً دستگیره هایی که برای پنجره های کشویی استفاده می شود در سبک های تک حالته یا دو حالته هستند. البته در برخی از مدل ها از دستگیره های مخفی نیز استفاده می شود و مختلف پنجره های دو جداره است. این دستگیره ها در داخل پروفیل ها قرار می گیرند. معمولاً در این پنجره ها از هندل استفاده نمی شود و به این ترتیب دستگیره مخفی در جای درست خود قرار خواهد گرفت.

ریل های کشویی چه وزنی را تحمل می کنند؟

معمولاً ساختاری که برای ریل های کشویی در نظر گرفته می شود از جنس فلز بوده و تا 80 کیلوگرم را تحمل می کند. در صورتی که برای درب یا پنجره از چوب یا شیشه های سنگین استفاده شود می بایست ریل های دو چرخ استفاده کرد. در این سیستم درب روی چهار چرخ قرار گرفته و حرکت آرام تر می شود.

ریل های راستیکور گزینه مناسبی برای فضای داخل ساختمان هستند، مثلاً اتاق خواب و سرویس بهداشتی و انباری ها نیاز به این مدل از ریل ها دارند.

ریل های استیکر برای درب های شیشه ای و فلزی و چوبی نیز ارائه می شود و در طراحی این محصول از آرام بند های خاص استفاده شده است به طوری که به دستان هیچ آسیبی وارد نمی شود.

جنس ریل های آلومینیوم مقاوم بوده و تحمل فشار بالایی دارن به طوری که همه پیچ ها و تجهیزات در بخش های مختلف اجرا می شوند. این پکیج ها شامل ریل و هنگر و اتصالات مخصوصی هستند و نصب یراق آلات آن نیز بدون نیاز به هزینه اضافی صورت می گیرد.

کاربردترین یراق آلات آلومینیومی کشویی

ریل یکی از کاربردی ترین یراق آلات آلومینیومی کشویی محسوب می شود. ریل نقش فرمانده را ایفا می کند و در فوقانی ترین قسمت دیوار نصب می شود. معمولاً یک سری گیره های مخصوص وجود دارد که به ریل ها مستقر شده اند و پارتیشن های مخصوص به خود را دارند. این قطعه برای درب های سالن پذیرایی و نشیمن استفاده می شود.

قطعه مرکزی از کاربردی ترین یراق آلات آلومینیومی کشویی محسوب می شود و وظیفه آن ثابت نگه داشتن لنگه های ریلی بوده و برای بسته شدن درب کشویی استفاده می شود.

دستگیره ها در مدل های تک حالته و دو حالته طراحی شده اند و معمولاً داخل پروفیل ها اجرا می شوند.

فریم درب کشویی نیز یک قطعه بسیار کاربردی است به طوری که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان اجرا می شود این قطعه در محدوده درب کشویی روی دیوار قرار می گیرد و سطح مقاومت آن باید به صورتی باشد که بدون خمیدگی و پیچیدگی در داخل دیوار قرار بگیرد.

 

چطور انتخاب کنیم؟

برای خرید یراق آلات آلومینیومی کشویی باید در ابتدا در مورد نوع شیشه دقت داشته باشید. شیشه هایی که مورد استفاده قرار می گیرد از نظر ضخامت یکسان نیستند و یراق آلات نیز بر اساس جنس شیشه مشخص می شود. برش کاری و قرار گیری شیشه در یراق بسیار مهم است. فریم هایی که انتخاب می شود باید بر اساس نوع شیشه ارزیابی شود. برخی از شیشه ها قابلیت اجرایی خوبی دارند و برخی دیگر از نظر چهارچوب متفاوت از هم هستند. سطح خمیدگی و پیچیدگی برای یراق آلات بسیار مهم است و ساخت شیشه ها و یراق آلات نیز در این راستا مشخص می شود. در هر صورت بهتر است که کیفیت یراق آلات آلومینیومی کشویی مهمترین فاکتور خرید باشد تا دوام محصول تضمین شود.