انواع کرتین وال و نحوه اجرای آن

انواع نمای کرتین وال

کرتین وال، نمایی جذاب و متنوع

نمای کرتین وال یا دیوار پرده ای یکی از زیباترین نماها برای طراحی ساختمان ها به شمار می رود. این نما به دلیل ساختار شیشه ای شفاف و جذاب مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

استفاده از نمای کرتین وال علاوه بر زیبایی و جذابیت منحصر به فردی که ارائه می دهد، مزیت های فراوانی نیز دارد. افزایش نورگیری ساختمان، افزایش مقاومت ساختمان در مقابل زمین لرزه، جلوگیری از اتلاف انرژی، جلوگیری از ورود صداهای ناهنجار به داخل ساختمان و… از مهمترین مزایای کیفیتی این نوع نما به شمار می روند.

در کنار این مزیت های کیفیتی، پوشش نمای ساختمان از نوع کرتین وال، مزایای ساختاری زیادی نیز دارد. یکی از این نوع مزیت ها، تنوع در انواع طراحی به شمار می رود. نمای دیوار پرده ای، می تواند در قالب طرح های متنوعی اجرا شود و این مسئله دست مشتری را در انتخاب طرحی مطابق با سلیقه اش باز می گذارد. مزیت دیگر، تنوع روش اجرا می باشد. کرتین وال های مورد استفاده در نمای ساختمان، با توجه به شرایط ساختمان اجرا می شوند و روش اجرای آنها در ساختمان هایی با شرایط مختلف متفاوت است.

این مزیت های ساختاری، دسته ای از مزیت ها هستند که مردم عادی در مورد آنها اطلاعات کمتری دارند. در این محتوا قصد داریم با معرفی مزایای ساختاری این دیوارهای شیشه ای، شما را در انتخاب نمایی مناسب برای ساختمان خود یاری کنیم. پس با ما همراه باشید.

کرتین وال، نمایی جذاب و متنوع
کرتین وال، نمایی جذاب و متنوع

معرفی انواع نمای کرتین وال

همانطور که گفته شد، پوشش های نمای ساختمان از نوع کرتین وال، دارای تنوع گسترده ای در طراحی می باشند. طراحی متنوع این نماها، به قالب بندی آنها و نوع متریال مورد استفاده در این محصولات بستگی دارد. در این بخش از محتوا ابتدا به معرفی انواع قالب بندی و سپس به معرفی انواع متریال مورد استفاده در این محصولات می پردازیم.

  • انواع قالب بندی
  1. قالب فیس کپ: یکی از متداول ترین نمونه های قالب بندی طراحی نمای ساختمان از این نوع، نمای فیس کپ می باشد. این قالب بندی، به صورت قاب هایی افقی و عمودی در سطح کار قرار می گیرد که وظیفه آنها نگهداری شیشه می باشد. شیشه ها، با استفاده از اتصالاتی مانند پیچ و مهره در بین این قاب های عمودی و افقی قرار داده می شوند. قالب فیس کپ، علاوه بر آراستن نمای بیرونی ساختمان، در ساخت پارتیشن های شیشه ای اداری نیز، کاربرد ویژه ای دارند. در این نما، شما می توانید قاب های نگهدارنده عمودی و افقی آلومینیومی را به راحتی مشاهده کنید.
  2. قالب فریم لس: یکی از پرمصرف ترین نمونه های کرتین وال، قالب فریم لس یا همان قالب بدون قاب می باشد. در قالب فریم لس، شما قاب های نگهدارنده عمودی و افقی را مشاهده نخواهید کرد. چرا که شیشه در این نوع نما، به وسیله قاب های نگهدارنده ای که در کف کار طراحی می شوند، نگه داشته می شود. بقیه درزهای موجود در کار به وسیله درزگیرهای سیلیکونی آب بندی خواهند شد. نصب آسان این نوع قاب و روش پاکسازی آسان آن باعث شده تا از این نوع قالب، استقبال بیشتری صورت گیرد.
  3. قالب سمی فریم: این نوع قالب طرح کرتین وال، ترکیبی از نمای فیس کپ و فریم لس می باشد. در واقع در این نما، به جای استفاده از قاب های آلومینیومی نگهدارنده به صورت عمودی و افقی، از یک قاب و تنها در یک جهت استفاده می شود.
انواع نمای کرتین وال
انواع نمای کرتین وال
  • انواع متریال
  1. متریال قاب: متریال مورد استفاده در قاب ها و اتصالات کرتین وال از جنس آلومینیوم هایی با بهترین آلیاژهای ممکن است. این آلومینیوم ها، در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. به علاوه ضد زنگ هستند و در شرایط مختلف هوایی دچار آسیب و خوردگی نخواهند شد. آلیاژهای آلومینیوم در انواع مختلفی تولید می شوند. همچنین از استنلس استیل نیز به عنوان متریال قاب در این نماها استفاده می شود.
  2. متریال پر کننده: بیشترین متریال مورد استفاده به عنوان پرکننده در این نوع نما، شیشه است. شیشه در انواع مختلفی در این نما مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه های رفلکس، شیشه های شفاف، شیشه های طرح دار، شیشه های دوجداره و… از انواع مختلف شیشه هستند که ممکن است در این نما به کار گرفته شوند. بنابراین طراحی نمای شما با تغییر متریال شیشه، تغییر خواهد کرد. نکته بعد اینجاست که در این نما از پرکننده های دیگری مانند پلی کربنات، پلی گلاس و… نیز استفاده می شود.

با وجود این قالب بندی ها و متریال های متنوع، شما می توانید نمایی مناسب برای ساختمان خود انتخاب کنید.

روش های مختلف اجرای نمای کرتین وال

در اجرای نمای کرتین وال نیز روش های متنوعی وجود دارد. از مهمترین این روش ها می توان به روش استیک و یونیتایز اشاره کرد. انتخاب روش اجرا و نصب انواع پوشش های دیوار پرده ای به شرایط مختلف انواع ساختمان ها بستگی دارد. در این بخش ابتدا به بیان نحوه اجرا در روش های استیک و یونیتایز می پردازیم و سپس موارد کاربرد آنها در ساختمان های مختلف را بررسی خواهیم کرد.

اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال
  • اجرا به روش استیک: در روش استیک، تمامی مراحل انجام کار در محل اجرای پروژه صورت می گیرد. یعنی تنها مرحله ساخت آلیاژ آلومینیوم اکسترود شده در شرکت ها و صنایع انجام می شود و سپس تیم فنی و مهندسی به محل پروژه رفته و با اندازه گیری ابعاد ساختمان فعالیت خود را آغاز می کنند. در این روش نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی قطعات در روش استیک به شیوه دستی و توسط کارگر نصب می شوند. در واقع تمامی فعالیت ها اعم از اندازه گیری ابعاد پروژه، برش پروفیل های آلومینیومی و شیشه ها، نصب قطعات و اجزا و… همگی توسط نیروی انسانی انجام می شوند.
  • اجرا به روش یونیتایز: در روش یونیتایز، برخلاف روش استیک تمامی کارها در شرکت های طراحی کرتین وال صورت می گیرد. در واقع در این نوع روش اجرا، ابتدا اندازه ابعاد محل پروژه محاسبه شده و سپس برش پروفیل های آلومینیومی و شیشه ها در شرکت انجام گرفته و حتی مراحل ترکیب آلومینیوم و شیشه نیز در شرکت صورت می گیرد. در روش یونیتایز، قطعات کرتین وال به صورت کاملا آماده به محل پروژه انتقال داده می شوند. در این روش برای نصب و اجرای پروژه، تعداد نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است و بیشتر کارها به وسیله ماشین آلات و ابزارهای مکانیکی انجام خواهد شد.

با توجه به مسائل مطرح شده در مورد روش نصب در سیستم های استیک و یونیتایز کرتین وال به این نتیجه می رسیم که بهتر است در ساختمان های مسکونی و تجاری کوچکتر، از روش استیک استفاده شود.

همانطور که گفته شد، روش استیک به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد. استفاده از نیروی انسانی در ساختمان های بلند، صرف نظر از هزینه زیاد، باعث ایجاد ریسک هایی برای سلامت کارگران نیز خواهد شد. در واقع روش استیک، روشی کم خطر و کم هزینه است اما این شرایط منوط به مادامی است که در ساختمان های کوچکتر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کرتین وال
کرتین وال

اما در روش یونیتایز، قالب های کرتین وال کاملا طراحی شده و سپس به محل پروژه انتقال داده می شوند. همانطور که گفته شد در نصب به روش یونیتایز، بیشتر از نیروی انسانی، از دستگاه ها و ابزارآلات برای نصب قطعات استفاده می شود. پس می توان با خیال راحت تری، این قطعات را روی ساختمان های مرتفع پیاده کرد.

از طرفی، اختیار کردن کارگر برای ساختمان های مرتفع بسیار هزینه بردار خواهد بود. بنابراین استفاده از روش یونیتایز در ساختمان هایی با ارتفاع بلندتر، تا حد زیادی هزینه های شما را نیز کاهش خواهد داد. مزیت دیگر استفاده از روش یونیتایز، در ساختمان های بلند، سرعت نصب آنها می باشد. از آنجایی که عملیات نصب قطعات پروژه در این روش به صورت ماشینی صورت می گیرد، سرعت نصب در آن بسیار بالا می باشد.

نکاتی در مورد محاسبه قیمت نمای کرتین وال

محاسبه قیمت نمای کرتین وال مبنای مشخصی ندارد. در واقع عوامل متعددی بر افزایش یا کاهش قیمت این نوع پوشش ها تاثیرگذار خواهند بود. عامل اول، ابعاد اجرای پروژه می باشد، بدیهی است هر چه ابعاد پروژه بزرگتر شود، هزینه آن نیز افزایش خواهد یافت. عامل دوم، نوع متریال مورد استفاده در ساخت نمای ساختمان است.

قیمت متریال های مختلف با توجه به کیفیت های مختلفی که از خود ارائه می دهند، متفاوت است. بنابراین، استفاده از متریال با کیفیت بالا هزینه نهایی پوشش دهی ساختمان را اندکی افزایش خواهد داد. عامل سوم، نوع قالب بندی مد نظر است که با توجه به شرایط ساختمان و میزان سختی کار پروژه تعیین قیمت می شود.

عامل بعدی نیز، نحوه و روش اجرای طرح می باشد. همانطور که گفته شد، روش استیک برای ساختمان های کوتاهتر هزینه کمتری در بر دارد و در مقابل روش یونیتایز نیز، برای ساختمان های بلندتر مقرون به صرفه خواهد بود.

شما با مد نظر قرار دادن، مسائل و نکات مطرح شده، می توانید بهترین نوع پوشش کرتین وال را با توجه به شرایط ساختمان خود انتخاب نمایید و از آن برای طراحی نمای خارجی ساختمان خود بهره ببرید.

در انتخاب یک پوشش پرده ای مناسب بهتر است تمامی وجوه را در نظر بگیرید. طراحی، نوع متریال، زیبایی، قیمت، روش اجرا و… از نکاتی هستند که حین انتخاب طرح مورد نظر خود، باید به آنها دقت کنید.

کرتین وال
نمای کرتین وال یا دیوار پرده ای

شبکه های اجتماعی:

یوتیوباینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *