نمایندگی رسمی یراق آلات درب و پنجره و نمای آلومینیومی فاپیم ایتالیا در ایران
نماشیشه-ای2

دلایل ترجیح استفاده از سیستم های آلومینیوم به زبان ساده

در ساختمانها  از مصالحی از جمله آلومینیوم ، چوب ، پلاستیک و آهن در ساخت پنجره ها و درها و نماهای شیشه ای استفاده می شود. البته در بین این مصالح آلومینیوم از درجه اهمیت و کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است . از جمله مشخصات بسیار بارز جهت انتخاب آلومینیوم می توان به موارد زیر استفاده کرد:

  • عمر طولانی آلومینیوم : این فلز ویژه و خاص در تمام شرایط جوی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و از چوب 43 و از پلاستیک 23 برابر مقاوم تر می باشد.
  • رطوبت : تاثیری در آلومینیوم ندارد ، تبله نمی کند و خراب نمی شود و ترک نمی خورد دربرابر نورهای مضر آفتاب نیازی به مقاوم سازی ندارد و از شرایط نگهداری خاصی برخودار نمی باشد.

همانگونه که می دانیم چوبها برای محیط های بارانی و درصد رطوبت بالا مناسب نمی باشند و نیز پلاستیک برای محیط هایی با اختلاف زمانی زیاد ما بین روز و شب و دمای بالا مناسب نسبت این در حالی است که آلومینیوم برای تمامی فضاها مناسب بوده و قابل استفاده است.

  • فلز آلومینیوم بسیار قابل شکل گیری می باشد ، و امکان طراحی های متنوع را فراهم می سازد و علاوه بر ساختمان در بسیاری از محصولات ساخت بشر نیز قابل استفاده است. مانند : صنایع برودتی – حرارتی – خودرو ، انواع مبلمان ، صنایع الکترونیک و کامپیوتر و…… این در حالی است که در عین نرمی این فلز میتواند با اندک فرایندی به فلزی بسیار سخت و مقاوم تبدیل گردد. و از همه مهمتر می تواند به انواع رنگهای با کیفیت فراوان و ماندگار نیز رنگ آمیزی شود.
  • چوبها علاوه براینکه به رسیدگی مداوم و زیاد از آنها به طبیعت و جنگلها زیان های جبران ناپذیری را وارد می نماید پلاستیک ها با توجه به استفاده از مواد شیمیایی مضر در تولید آنها باعث آلودگی محیط زیست هستند. و دربرابر تابش آفتاب و عوارض ناشی از آن از مقاومت پایینی برخوردار می باشند و در دراز مدت اقتصادی نمی باشند این درحالی است که آلومینیوم از عمر بسیار طولانی برخوردار بوده و در درازمدت بسیار اقتصادی می باشد.
  • آلومینیوم برعکس چوب و پلاستیک در هنگام آتش سوزی به افزایش گازهای مضر در حین آتش سوزی کمک نمیکند. آلومینیوم را می توان از جمله مواد دوستدار محیط زیست خواند –  به راحتی بازیافت شده و در طبیعت به عنوان مواد اضافی و تجزیه ناپذیر باقی نمی ماند.

فلز آلومینیوم به هر شکل مورد نظر معماران و طراحان تبدیل شده و میتوان از آن در انواع سیستم های مختلف  استفاده نمود. مقاومت حرارتی چوب و پلاستیک و آلومینیوم ترمال بریک بسیار باهم متفاومت می باشد لیکن به دلیل ویژگی خاص آلومینیوم می توان انواع پروفیلهای مورد استفاده در صنعت ساختمان و جداره های نورگذر را تولید نمود.

این پروفیلها با توجه به ویژگی های خاص آنها مانند سازه های کرتین وال که در نماهای شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند در نهایت اکونومی بوده و این امکان  را به معماران طراحان ، تولید کننده گان ساختمانها می دهد که در عین استفاده از طراحی های جسورانه و خاص بتوانند به تمام خواسته های فنی از جمله آبندی – هوابندی و مقاومت بالا و ….. دست یابند. در ادامه در جداولی به مقایسه متریالهای مورد استفاده در صنعت ساختمان می پردازیم ، این جداول مقایسه ای براساس مصالح : چوب- آهن – آلومینیوم  -گالوانیزه  pvc تنظیم شده است.

جدول 1 : مقایسه براساس تنوع محصولات در و پنجره ونمای شیشه ای

چوب آلومینیوم ترمال بریک پروفیل آهنی پروفیل گالوانیزه pvc
پنجره های ساختمانی *** **** * *** ****
نماهای شیشه ای **** *** **
ویترین ها و پارتیشن ها ** **** *** ** *
مقایسه براساس تنوع محصولات
پنجره ونمای شیشه ای
پنجره ونمای شیشه ای

جدول 2 : مقایسه سیستم های پنجره براساس استانداردهای هوابندی و آبندی و….

چوب آلومینیوم آهن گالوانیزه pvc
هوابندی ** **** * ** ****
آب بندی ** **** * ** ****
ترمال بریکی *** **** * ** ****
عایق صدا ** **** * * ****
مقاومت دربرابر نور **** **** **** **** *
مقاومت درآب و هوای خشک و گرم **** **** **** **** *
مقاومت در آب و هوای رطوبت و سرد ** **** ** * ***
مقاومت در طی سال های مصرف *  **** * * **
دوام سیستم ها براساس تجربه، عمرسیستم *** **** ** * *

جدول 3 : مقایسه براساس (تنوع محصولات )

چوب آلومینیوم آهن گالوانیزه pvc
تنوع محصول *** **** ** * *
تنوع رنگ **** **** **** **** *
تنوع اندازه ** **** **** ** *
امکان تولیدات خاص *** **** ** * *
تنوع محصولات

آنچه مسلم است صنعت آلومینیوم و مصنوعات تولیدی این صنعت در بخش ساختمان یکی از پرحجم ترین تولیدات آلومینیوم را در جهان شامل می گردد. بدلیل قابلیت شکل پذیری مناسب این محصول و مقاومت مناسب آن در شرایط آب و هوایی متفاوت و امکان تولید محصولات جدید با تکنولوژی های نوین اقبال بسیاری به سوی این محصول بوده است . هم چنین دست اندر کاران صنعت ساختمان به واسطه نیاز مشتریان خود در راستای مقاوم سازی و همگام با تکنولوژی روز مصالحی مورد استفاده قرار می دهند ، که علاوه بر سبک سازی ، کیفیت بالا و طول عمر زیاد ، زیبایی خاصی را در ساختمانها نیز به همراه داشته باشند.