نمایندگی رسمی یراق آلات درب و پنجره و نمای آلومینیومی فاپیم ایتالیا در ایران

نقش یراق آلات

با اینکه در مباحث فراوانی به نقش پروفیل ها ، سیستم ها و شیشه ها در ساخت و تولید وبهره برداری اشاره و توضیحات فراوانی ارائه کرده ایم نباید از فاکتور یراق آلات مناسب و با کیفیت در محصولات درب و پنجره و نمای خوب نیز غافل شد ، برای اینکه بدانیم یراق آلات مصرفی در سیستم های در و پنجره و نماهای آلومینیومی چه اهمیتی دارند باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم : در تولید یک پنجره آلومینیومی ، علاوه بر پروفیل و شیشه ، قطعات و اتصالات فراوانی استفاده می گردد از جمله ، انواع گوشه های دایکاستی یا انواع فیکسچرهای پانچی و دکمه ای ، دستگیره های متنوع ، لولاهایی با کارایی های متفاوت ، بلبرینگ ها ، لولاهای کاردی ، ایزولاتورها ، پین ها و مقابل پین ها ، کیپرهای قفل کن ، انواع قطعات پلاستیکی (ضربه گیرها درپوش های آداپتور و…) قفل ها و توپی های متنوع ، درپوش های پلاستیکی ، تاکوزهای رگلاژی و ثابت و نیز انواع واشرهای مورد استفاده در سیستم ها که بیش از 40نوع را شامل می شوند و مویی های مورد استفاده در سیستم های کشویی . با اینکه غالباً بخش عمده ای از هزینه مصرفی در ساخت یک سیستم پنجره و در یا نمای شیشه ای به پروفیل ها و شیشه ها اختصاص می یابد و هزینه یراق آلات مصرفی نسبتاً کم می باشد ، اما نمی توان از نقش موثر در افزایش کارایی و کسب استانداردهای بالای سیستم ها توسط یراق آلات غافل شد . چرا که به طور کلی موارد مربوط به آببندی ، هوابندی ، امنیت و دوام و کیفیت یراق آلات در یک سیستم خوب توسط یکسری از قطعات و اتصالات و یراق آلات با کیفیت بالا معنی می گردد . در سیستم های مختلف پنجره ، در و نما بهتر است از لاستیک های EPDM استفاده شود تا با تغییرات دمایی مثبت و منفی ، انبساط و انقباض در طول لاستیکها ایجاد نگردد . Epdm مخفف کلمه Ethylene propylene diene monomer می باشد . این نوع لاستیک ها از مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها ، گازها و حلال ها ، بخار ، آب ، هوا ، نور خورشید برخوردارند، به همین ترتیب در سیستم های کشویی از نوارهای موئی با کیفیت بالا و از نوع لایه دار استفاده می شود که رعایت این نکات در هوابندی و آبندی مناسب و جلوگیری از اتلاف انرژی سهم بسزایی دارند . در بازشوهای سیستم های مختلف جهت بهره برداری مطلوب می بایست در بکارگیری یراق با کیفیت بالا نیز دقت کرد. استفاده از لولاهای مناسب سیستم ها ، با تحمل وزن موردنظر (بازشوها) ، علاوه بر زیبایی باعث کارکرد طولانی این نوع سیستم ها می گردد .

یراق الات

شناخت و استفاده از برندهای معتبرکه عموماً دارای تستهای مختلف و گواهینامه های کیفیت می باشند ، باعث افزایش عمر وکیفیت سیستم های درب و پنجره و نما می گردند . لازم به یادآوری است استفاده از قطعات و اتصالات مخصوص سیستم ها علاوه بر افزایش کیفیت محصول تولیدی باعث می شود ساخت و بهره برداری باسهولت و کیفیت بالا ، با قیمتهای بسیار مناسب و مقرون به صرفه نیز همراه شود . این مباحث درخصوص سیستم های دوحالته ، لیفت اسلایدها ، سیستم های کشویی ، بازشو های کرتین وال و…نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند . به طور مثال در سیستم های بازشوی کرتین وال لولاهای کاردی بسیار مهم می باشند ، چراکه علاوه بر تضمین کارکرد مناسب و تحمل وزن باید امنیت لازم را از لحاظ کارکرد در طولانی مدت و شرایط جوی متفاوت را گارانتی کنند ،یعنی در برابر فشار باد و تحمل وزن ثابت در دراز مدت دارای کیفیت و محاسبات لازم باشد .

یراق الات

لذا مطابق آنچه مطرح گردید تمامی جزئیات و قطعات مورد استفاده در سیستم های در و پنجره و نما بسیار مهم و حیاتی می باشند ، از جمله مواردی که می توان تاکید کرد استفاده از چسبهای مخصوص در ساخت پنجره ها و درها به همراه استفاده از فیکسچرهای پانچی و یا استفاده از قطعات و اتصالات پلاستیکی باکیفیت مناسب می باشد . تست یراق آلات از لحاظ تعداد و دفعات بازشدن ، تحمل و دفرمه شدن ، رنگ ، لرزش و صدا و… الزامی است . در یراق آلات اروپایی از جمله فاپیم ،گیسه و wss ، این تسمتها در آزمایشگاه های معتبر در حال انجام بوده و تمامی قطعات و اتصالات نه تنها از بعد زیبایی طراحی می شوند بلکه قبل از تولید انبوه ، فاکتورهای فوق نیز بر روی آنها اعمال شده و در صورت قبولی به بازار مصرف وارد و مورداستفاده قرار می گیرد .

البته در این بین شرکت های چینی نیز با کپی برداری صرف از روی ظاهر و کاهش کیفیت این قطعات و اتصالات نمونه های مشابهی را تولید و روانه بازار مصرف می کنند ،که بیشتر در کشورهای جهان سوم و بحران زده فروش و مورد استفاده قرار می گیرد . در کشور ایران شرکتهای معتبر تولیدکننده در ، پنجره و نما که در و پنجره و محصولات خوب تولید می کنند با تهیه یراق آلات با کیفیت، نسبت به تولید محصولات با استانداردهای بالا اقدام می کنند . شایان ذکر است نمایندگی معتبر و رسمی برخی از این برندهای جهانی در ایران نیز وجود داشته و خدمات شایانی را در افزایش کیفیت تولید محصولات در ، پنجره ونما ایفا می کنند .

البته امیدواریم باتوجه به اهمیت تولیدات کالاها در داخل کشور ، شرایط تولید اینگونه محصولات با استانداردهای بین المللی فراهم شده و تمامی این محصولات با کیفیتهای جهانی در داخل کشور تولید شوند . در همین راستا در صورت تولید قطعات و اتصالات با کیفیت داخلی شرکت هایی نظیر FTi (Facade testing institute) که نمایندگی در ایران نیز دارند تمامی تستهای لازم و ضروری را ارائه کرده و به این ترتیب کمیت و کیفیت را همراه هم تجربه خواهیم کرد، که باتوجه به امکانات موجود در داخل کشور امکان این امر دور از دسترس نمی باشد.

در پایان باید از مدیریت نمایندگی فاپیم ایتالیا در ایران (آقای مهندس رستملو) به خاطر همکاری و همیاری در ارائه جداول پیوست این مقاله، تشکر ویژه ای داشته باشم .

شرکت آلوکد مدیرعامل – مهندس شهرام علیزاده